Много малко собственици на малък бизнес сядат и пишат маркетингов план. Още по-малко редовно проверяват изпълнението, представянето и кое има нужда от ревизия.
Наскоро ни попадна тревожна статистика , че половината от малките бизнеси работят без маркетингов план. Маркетинговите планове са като годишните университетски изпити. Трябва да се взимат, но никой не им се радва. За разлика от тях обаче, маркетинговите планове могат да ни спечелят пари. Маркетинговите планове не просто е хубаво да ги има, те са задължителни за планиране на къде отиваме и как ще стигнем до там. Някой беше казал: „Ако не знаете къде отивате, ще свършите някъде другаде.“ Същото важи и за маркетинга.
Ето седем причини, заради които е редно да спрете каквото и да правите в момента и изготвите своя план:
Посоката: Принуждава ви да помислите къде искате да е вашият бизнес, в допълнение към това, кое работи и кое не.
Мисия и цели: За описване на измеримите цели.
Мотивация: Маркетинговият план създава мотивация и още по-хубавото е, че след като планът е въведен, ви позволява да делегирате и да разполагате с повече време и работите върху нещата, в които сте добри и обичате.
Време: Ще отделяте много по-малко време за реакция на разни неща, ако работите целево и проактивно.
Стойност: Ще предоставите по-голяма стойност на клиентите си, защото ще бъдете фокусирани върху техните нужди, предизвикателства и мотивация.
Организация: Вашият маркетингов план ще организира времето ви и ще ви зададе истински приоритети за фокус, защото ако всичко е премерено, като приоритет, то нищо не е приоритет.
Приходи: Ще спечелите повече пари. Трябва ли да кажем повече от това?! Ще увеличите възвръщаемостта на маркетинговите бюджети, защото така те ще бъдат добре обмислени и ще измервате постигането на резултатите.
Как да стартираме маркетинговото планиране?
Като начало идентифицираме четири стълба за писане и ефективно прилагане на маркетингов план. Това са: намерение, инсайти, инфраструктура и действие. Отговорете си на въпросите по-долу, за да получите правилното мислене за планиране за вашия бизнес.
- Намерение: Какво искам да постигна? (Не бъдете мързеливи на този въпрос. „Да разширя бизнеса си“ не се брои. Не е достатъчно конкретно). Идентифицирайте вашите SMART цели (конкретни, измерими, реалистични, навременни) за следващите 30, 60, 90, 180 дни.
- Статистика и инсайти: Какво знам за моите клиенти? Какви данни имам за тях? Кои са те, какво работят, какво четат онлайн, какви въпроси задават, от какви отговори имат нужда? Колко време отнема на клиентите ми да вземат решения за покупка?
- Инфраструктура: С какво разполагам, което може да се използва за маркетинговите ми цели? Съдържание (блогове, брошури, флаери, бизнес публикации и др.)? Имейл лист? Канали в социалните медии и аудитории?
- Действие: Като се има предвид какво сте разработили като цел, какви данни имате за вашата клиентска база и с какво разпоагате в момента, какво можете да постигнете? Вашата цел съвпада ли с общата ви цел и комуникацията, като бранд? Позволява ли вашата инфраструктура да постигнете резултати и успех?
- Понастоящем знаете ли достатъчно за вашите клиентите, за да ги мотивирате ефективно? Какви допълнителни активи трябва да бъдат създадени? Какво е потребителското изживяване? Какво трябва да види първо вашата аудитория и къде трябва да бъде насочена след това? Каква информация трябва да се предлага на всеки етап от комуникацията с клиентите?
- Бриф: Запишете какво трябва да знаят всички от екипа за вашия бизнес, включително звучене на бранда, мисия, цел и т.н.
- Брейнсторминг: Използвайте каквото имате и надграждайте оттук! Например имаме над 1 000 абонати – нека им изпращаме бюлетин ежеседмично и включим в него и активни оферти. Имаме 5K последователи в социалните медии – да създадем интересно съдържанието, което да ги мотивира да се запишат за бюлетин. Имаме няколко страхотни статии в блога – нека ги съберем в ръководство, което всеки може да свали срещу записване в мейлинг листа.
- График: Вземете SMART целите и създайте 30-дневни, 90-дневни микро планове.
- Делегирайте: Съберете екипа, прегледайте плана и творческия материал и делегирайте задачи, за да започнете! (Може да имате само един колега – и това е добре! А ако все още нямате помощ, помислете за наемане на виртуален асистент)
- Преглед: Непрекъснато събирайте данни и ще имате все повече и повече идеи. Важното е да не спирате нищо и да надграждате. Придържайте се към 30-дневния си план и проверявайте нещата от списъка си. Преглеждайте и анализирайте какво работи и какво не, преди навлизането в следващите 30 дни.
След като отделите време да преминете през тези стъпки, ви гарантираме, че ще усетите как творческите ви сокове се възвръщат.
Важно е да се знае, че в маркетинга също има цикли. Ще започнете с малко; ще добавяте неща с течение на времето въз основа на това, което работи и кое не. Това ще ви спечели време и енергия да се съсредоточите върху частта от бизнеса, която най-много обичате.
***
Фото корица: pexels.com
Последвайте ни и в Instagram
2 Comments
Pingback: Защо е важно да правим проучвания - Woman Vibe
Pingback: Защо е важно да правим проучвания - Woman Vibe -