Ad
Ad
Ad

Вероятно ще дойде момент, в който ще пожелаете да прекъснете взаимоотношения с някои клиенти. Независимо дали се сбогувате, защото са се държали зле (здравейте, неплатени фактури ) или вече сте твърде заети и трябва да прочистите  клиентската си база, ситуацията може да бъде  неудобна. Затова тук  споделяче идеи как да управлявате вашите бизнес отношения  и да определите кои клиенти ви носят добри вибрации и кои заслужават добър край.

Време ли е да прекратите отношенията си с клиент? Няколко признака, които подсказват, че е дошло времето да го направите:

1. Чувствате се напълно изтощени след разговор с тях, защото повтаряте едно и също отново и отново.

2. Работите извънредно, опитвайки се да им угодите, а е очевидно, че никой и нищо не може да ги задоволи.

3. Гледате часовника си всеки път, когато сте в среща с тях.

4. Вярвате, че не съществуват пари на света, които да донесат от работата ви с тях полза и смисъл.

5. Готови сте да подхванете всичко друго през деня, освен запитванията точно  от този клиент.  

6. Спирате да им фактурирате с надеждата да не се свържат повече с вас.

А  ето и шест признака, че клиента ви зарежда с ентусиазъм:

1. Готови сте да работите екстра  време по проекта ви; всъщност го очаквате с нетърпение, можете да работите и през почивните дни или в 3 часа сутринта.

2. Харесвате каузата и въздействието, което тя носи и ви зарежда творчески.

3. Вдъхновявяте се от всеки разговор, среща. Всеки път, когато говорите с клиента, се чувствате мотивирани и заредени с енергия, още по – креативни.

4. Мислите за начини как да им помогнете, дори по време на времето си за себе си.

5. Гледате в една посока и приятелството по между ви е също толкова важно за вас. 

6. Готови сте да дадете повече, отколкото сте се договорили.

Как да се разделите с клиент (или предотвратите това да се случи)?

Ако започнете да усещате, че  „минусите“ надвишават „плюсовете“, е време да освободите тези клиенти. Няколко важни стъпки:

Задайте граници още от самото начало

Това не само ви помага като предприемач, но също дава ясни представа на клиентите ви кога могат да очакват работата да бъде свършена, да отговорите на имейлите, съобщенията, обажданията им. Така ще избегнете да получавате имейли през уикендите (ако това не е част от уговорката и желанието ви) и да предизвикате стресиращи имейли  от рода: „Спешно: трябва ми ASAP“.

Знайте нишата си

Вашите мечтани клиенти са идеални, защото със страст им помагате и вашият опит отговаря на техните нужди и визия. Веднага щом поемете клиенти извън вашата ниша, трябва да работите по-усилено от всякога, за да разберете от какво може да се нуждаят. Което може да се окаже  разочароващо и „мечтаните ви клиенти“ да се превърнат в „страшните ви клиенти“.

Освободете се от напрежението

Освободете се от напрежението, че трябва да бъдете всичко за всички. Като предприемачи може да искаме да имаме всички отговори, да имаме най -големия списък с клиенти и да имаме силно присъствие в  социалните медии, но в крайна сметка това не дава резултати и само ни тласка по – бързо към бърнаут и умора. 

Най-голямото препятствие, което стои на пътя ни, като жени предприемачи, сме самите ние. Затова, дайте си почивка, позволете си почивен ден, изключете телефона. Светът няма да свърши. Доверете се.

Проверете си цифрите

Ако смятате, че вече не можете  да работите с този клиент, погледнете предстоящите си проекти и приходи. Можете ли да си позволите да се разделите с него? Ако изчерпва цялата ви енергия и не ви позволява да се представите по най -добрия начин, звучи така, сякаш пускането му ще ви помогне да отворите вратата си за други страхотни клиенти. И в края на краищата добрите клиенти водят до други добри клиенти. Ако клиентът ви създава трудности, то по – добре без него.

Проведете  трудния разговор

Не отлагайте. Колкото по – дълго отлагате неизбежното, толкова по -труден ще стане „разговорът“. В края на краищата, във всяка връзка, като например с вашия екип, клиенти, има моменти, в които трябва да кажете трудната истина.  Изправете се лице в лице, поемете дълбоко въздух и бъдете силни.

Не поглеждайте назад

След като вземете решение и уволните клиента си, не поглеждайте назад. Вижте ситуацията като ключов урок за бъдещето. Напред и нагоре. Доверете се на процеса.

Снимки: Unsplash

***

Последвайте ни и в Instagram

Comments are closed.