Ad
Ad
Ad
Кариера и пари

Да влезем в час с личните си финанси

Борислава Петкова
Pinterest LinkedIn Tumblr

“We didn’t actually overspent our budget. The allocation simply fell short of our expenditure.”

Keith Davis

Личното бюджетиране или съставянето на ясен план за приходите и разходите ни, отговаря реално на въпроса къде отиват парите ни всеки месец. Със създаването на план ние определяме колко да харчим, за какво да харчим и каква част от доходите ни да се насочва към натрупване на сигурност за в бъдеще – спестяване и инвестиции. А в условията на несигурни времена, контролът над финансите ни е повече от задължителен.

Как да си съставим бюджет?

За да си дадем реална сметка какво е състоянието на личните ни финанси, е необходимо да погледнем на нещата отстрани. За целта можем да използваме лист хартия/ excel sheet и да опишем всичко:

Приходите си – всички доходи, които получаваме за месеца (заплати, хонорари, ренти, комисионни..)

Разходите си – помагат банковите извлечения и запазените касови бележки. Разходите могат да се разделят в 3 категории:

  • Дългове (кредити)
  • Постоянни разходи – повтарящи се всеки месец (транспорт, сметки, застраховки и т.н.)
  • Променливи разходи (хранене навън, гориво, пазаруване за вкъщи и т.н.)

И да направим оценка – остават ли ни средства в края на месеца или сме на минус?

Като получим тази картина е време да започнем и със самия план.

Правилото 50/30/20
Или разделяне на бюджета ни на три части:

  • 50% да отиват за основни нужди
  • 30% от дохода ни да отива за удоволствия и желания
  • 20% от дохода ни да отиват за спестявания

Използване на пликова система

Добър вариант е да се използват пощенски пликове и да се разпределят заделените процентни суми в тях. Разбира се, това в случай, че разполагаме с всичките си пари за месеца в кеш. Но тъй като живеем в модерни времена, пликовете могат да бъдат заместени с отделни шийтове на excel-ската ни таблица или пък с апликации, наподобяващи тази стара техника. Например Goodbudget & Mvelopes.

Да следим прогреса си.

И редовно да нанасяме всяко парично движение, било то нагоре или надолу. Често да поглеждаме бюджета. С времето, нашите нужди или доход могат да се променят, а с това и бюджета ни.
Ако изпитваме затруднение в изпълнението на плана или ни се наложи някоя импулсивна покупка (хора сме, все пак ;), то можем да се подготвим предварително като заделим настрана emergency сума, от която да покриваме такива покупки или неочакван ремонт, да речем.

За финал

Бихме казали, че си струва да опитаме, за да видим дали това е нашето нещо, или не. Период от 6 месеца е добър за тази цел. А докато се решим, припомняме една стара максима:

Доброто планиране води и до добри резултати!

***

Последвайте ни и в Instagram

Comments are closed.