Според статия във Fortune, един на всеки шест милениали има спестявания от поне 100 000 долара – в САЩ, разбира се. Какво ще кажете? И така, какъв е трикът? Как да стимулирате спестяванията си?
Има множество методи за бюджетиране и планиране – от подробни бюджетни файлове, които описват къде трябва да отиде всеки лев, до анализиране на банковите извлечения всеки месец, за да видите къде можете да намалите допълнително разходите си. Но колкото и добронамерени да са тези идеи, след месец-два стават и не по-малко досадни.
В крайна сметка спестяването на пари не е сложен процес, просто трябва да харчите по-малко, отколкото печелите. „Добрият“ бюджет е този, който можете да поддържате. Последователността е ключова. И така, как да останете последователни?
Автоматизирайте спестяванията си!
Трябва да направите спестяването на пари възможно най-лесно и автоматично. В противен случай няма да го направите. Предпоставката е проста: спестявайте процент от доходите си всеки месец, като пренасочвате парите директно в спестовната си сметка. Това е!
Но колко трябва да спестите? И как точно правите това? Прочетете, за да разберете.
Изчислете разходите си
Общо колко харчите за най-необходимото - наем, храна, комунални услуги, газ/транспорт, телефони т.н. След това определете колко харчите за незадължителните, „приятните за притежаване“ предмети или дейности - дрехи, развлечения, пътуване, и т.н.
Изчислете своя нетен месечен доход
Това е общата сума пари, която ви остава след данъци. Извадете общите си разходи от нетния си месечен доход. Колко остава? Какъв процент от месечния ви доход остава? Можете ли да изрежете още нещо от разходите, за да спестите малко повече? Не забравяйте обаче да си оставите сума за непредвидени разходи всеки месец, защото ако не го направите, ще ви писне и няма да се придържате към плана.
Спестявайте 10–30% от месечния си доход
Ако можете да спестите повече, това би било страхотно! Ако спестяването от 10% ви се струва малко, започнете с малко, дори това да са само 40 лева на месец. Въпреки това бихме искали да ви предизвикаме да прегледате отново разходите си и наистина да прецените дали всички са необходими.
Автоматизирайте
След като разберете тази информация, следващата стъпка е автоматизиране.
Ако получавате месечна заплата, изпращайте процента, който ще спестявате, директно в спестовната си сметка. Останалите могат да бъдат депозирани директно във вашата разплащателна сметка.
Ето един пример:
Месечен нетен доход: 4,500 лв
Месечни разходи: 3,600 лв
Оставащо: 900 лв
Автоматизирайте.
Сега можете да харчите това, което е във вашата разплащателна сметка (макар че това не значи, че трябва да харчите цялата сума всеки месец). Освен това не докосвайте това, което е в спестяванията ви. Направете всичко възможно, за да оставите спестовната си сметка на мира. След като спестяванията ви достигнат определена сума, вземете част и инвестирайте тези пари, вместо да ги държите в банковата си сметка.
И още нещо: може да се изкушите ръчно да внасяте конкретна сума в спестовната си сметка и да проверявате всеки месец, вместо да автоматизирате тази задача. Не го правете. Защо? Защото си създавате ежемесечна задача. И нека бъдем честни, няма да го правите постоянно. Ще бъдете заети и ще забравите или ще бъдете изкушени да вложите само 400 този месец поради XYZ причини.
Поемете отговорност и автоматизирайте тази задача. Ако трябва да прехвърлите пари от спестяванията си обратно в разплащателната си сметка по определена важна причина един месец, добре. Но нека това е задача, която трябва да вършите от време на време, а не обратното. Ограничете изкушенията, за да спестите повече.
Експериментирайте дали този метод работи и за вас. Имате ли друг план? Споделете! Можете да оставете коментар по-долу. Междувременно: Наздраве! За новите спестявания!
***
Фото: Unsplash
Последвайте ни и в Instagrаm
Comments are closed.